Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Blog wpisy
Czy warto pić czystek? Właściwości, zastosowanie, działanie

Herbata z czystka jest jedną z najstarszych herbat na świecie. Pochodzi z regionów Morza Śródziemnego gdzie zyskała popularność dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym i przyjemnemu aromatowi. W 1999 roku przyznano jej miano Rośliny Roku, co potwierdza, jak bardzo ważna może być dla ludzkości.

Tak naprawdę czystek towarzyszy nam od wieków. Nasi przodkowie stosowali go, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowych, wyeliminować problemy z oddychaniem, ale też radzić sobie w przypadku infekcji wirusowych. To zioło nie zmieniło się po dziś dzień, dlatego i my możemy czerpać z jego właściwości. Niestety wielu z nas nie ma pojęcia, jak wiele korzyści niesie ze sobą picie czystka. Natura daje nam wiele darów, dlatego warto dowiedzieć się więcej o tej roślinie i sprawdzić jakie efekty możemy uzyskać!

Białko roślinne – co to jest i jakie są główne źródła białka w diecie wegańskiej?

W ostatnich latach wiele osób przeszło na dietę wegańską. Jedni spożywają posiłki pochodzenia roślinnego ze względu na obecnie panujące trendy, niektórzy liczą się z ekologią, a jeszcze inni są uczuleni na poszczególne produkty pochodzenia zwierzęcego (np. jajka lub mleko). W każdym przypadku warto spożywać białko roślinne, ponieważ jest jednym z najważniejszych składników umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego ciała. I właśnie o tym porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Wyjaśnimy, czym dokładnie jest białko roślinne i jakie są jego główne źródła w diecie wegańskiej. Miłej lektury!

Blog chmura tagów

Jakie właściwości prozdrowotne mają suszone śliwki?

0
Jakie właściwości prozdrowotne mają suszone śliwki?

Śliwki suszone to słodka, ale też pożywna uczta o doskonałych właściwościach przeciwutleniających. Zawierają wiele witamin i minerałów oraz są źródłem polifenoli, silnych związków przeciwutleniających występujących naturalnie w roślinach. Mają głęboko czerwono-brązową barwę o konsystencji do żucia i pikantno-słodkim smaku.

W przeciwieństwie do świeżych śliwek, suszone śliwki mogą być przechowywane w spiżarni przez około sześć miesięcy. Natomiast w lodówce w zamkniętym pojemniku pozostają jadalne przez okres nawet do roku.

Suszone śliwki - wartości odżywcze

Porcja pięciu suszonych śliwek zawiera:

  • Kalorie: 114

  • Białko: 1 gram

  • Tłuszcz: 0 gramów

  • Węglowodany: 30 gramów

  • Błonnik: 3 gramy

  • Cukier: 18 gramów

W suszonych śliwkch znajdziemy:

  • Witaminę A

  • Kwas askorbinowy

  • Witaminę K

  • Żelazo

  • Mangan

  • Miedź

  • Witaminę B6

Suszone śliwki są również bogate w potas, minerał, który pomaga prawidłowo funkcjonować mięśniom, nerwom i sercu. Jedzenie od czterech do pięciu suszonych śliwek daje około 280 mg potasu lub około 12% dziennego zalecanego spożycia.

Dlaczego warto suszyć śliwki?

Jeśli by spojrzeć na zestawienie wartości energetycznej suszonych i świeżych owoców wynika, że susze stanowią znacznie lepsze źródło energii. W efekcie spożywając mniejszą, w stosunku do owoców świeżych, ilość suszonych owoców dostarczamy większą ilości kalorii.

Co do samych suszonych śliwek - stanowią lepsze źródło nie tylko kalorii. Zawierają większe ilości pektyn, włókna pokarmowego, witaminy C, czy witamin z grupy B. Przeważającymi pierwiastkami chemicznymi są w nich potas, wapń i magnez

Suszone śliwki są również bogatsze w bor, co niesie za sobą lepszą przyswajalność wapnia i hamuje proces utraty kośćca.

Zastosowanie suszonych śliwek w kuchni

Suszone śliwki można wykorzystać do przygotowania szerokiej gamy potraw, od wypieków, sosów i marynat po przekąski, dodatki i mrożone smakołyki. Mogą być używane w całości, w kawałkach lub w puree do wypieków, a gotowane lub namoczone jako sos. Ich słodki smak i gęstość sprawiają, że są prostym dodatkiem między innymi do batonów lub mieszanek szlakowych, ale też jogurtów, koktajli czy napojów.

Najważniejsze właściwości zdrowotne suszonych śliwek

Suszone śliwki są zdecydowanie dobrym wyborem, jeśli chcesz wprowadzić zdrowe zmiany w diecie. Większość ludzi kojarzy suszone śliwki z dietą dla osób starszych, a w konsekwencji mają tendencję do całkowitego lekceważenia ich korzyści zdrowotnych.

Nie są tylko dla osób starszych. Suszone śliwki stanowią pożywny pokarm, polecany dla wszystkich grup wiekowych. Dlatego każdy powinien dodać je do swojej codziennej diety.

Suszone śliwki są dobrym źródłem łatwo rozpuszczalnego błonnika, jak i tego nierozpuszczalnego. Ten drugi pomaga utrzymać regularne wypróżnienia, podczas gdy rozpuszczalny błonnik pomaga złagodzić trawienie i wchłonąć składniki odżywcze z pożywienia. Suszone śliwki zawierają również sorbitol i kwas chlorogenowy, które mogą zwiększać częstotliwość stolca.

Zjedzenie porcji lub dwóch suszonych śliwek może pomóc w utrzymaniu zdrowia żołądkowo-jelitowego poprzez powodowanie regularnych wypróżnień. Zatem śliwki suszone regulują procesy trawienne oraz pozytywnie wpływają na cały układ pokarmowy.

Przeciwutleniacze i właściwości przeciwzapalne suszonych śliwek mogą pomóc w zapobieganiu utracie masy kostnej i pomóc w utrzymaniu zdrowej gęstości i tworzenia kości. Witamina K, której ilość w suszonych śliwkach jest znaczna, pomaga również poprawić zdrowie kości.

Suszone śliwki BIO są bogate w przeciwutleniacze. Obniżają poziom cholesterolu oraz cukru we krwi, jednocześnie chronią komórki przed uszkodzeniami, które mogą prowadzić do chorób. Zatem dzięki regularnemu spożyciu śliwek jesteś w stanie utrzymać stabilny poziom cukru we krwi, ale też walczyć ze złym cholesterolem

W suszonych śliwkach znajdziemy naturalne cukry i odpowiednie ilości witamin z grupy B, co pomoże utrzymać dobry poziom energii. Zjedzenie kilku, gdy czujesz się ospały, pomoże poprawić twoje samopoczucie.

O śliwkach suszonych zdecydowanie nie powiemy, że są kaloryczne. Dlatego bardzo często są spożywane przez osoby będące w trakcie diety odchudzającej. Osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy powinny spożywać mniej kalorii niż spalać, dlatego przekąska w postaci suszonych śliwek będzie sprzyjać utracie wagi. Dodatkowo zapewni uczucie sytości na długi czas, co wykluczy podjadanie.

Przyglądając się zawartości składników odżywczych suszonych śliwek, myślę że nie ma osoby, która nie potwierdziłaby słuszności stosowania ich w codziennej diecie. Wpływają one na wiele aspektów zdrowotnych, dlatego jeśli chcemy polepszyć nasz ogólny stan lub utrzymać organizm w dobrej kondycji nie wahajmy się sięgać po nie!

Domowe sposoby na suszenie śliwek

Procedura suszenia śliwek, choć czasochłonna, jest w rzeczywistości dość prosta. Najpierw śliwki należy dokładnie umyć i wysuszyć. W międzyczasie zagotować w garnku odpowiednią ilością wody, aby pomieścić dostępne owoce. Nie powinno się ich gotować, tylko blanszować, więc w wodzie nie powinny znajdować się dłużej niż minutę. Gdy skórka nabrzmiewa, śliwki należy osuszyć i ułożyć w suszarce do owoców. Jeśli pogoda jest sucha i słoneczna, a Ty dysponujesz odpowiednią przestrzenią, możesz je również wysuszyć naturalnie. Jeśli nie dysponujemy specjalną suszarką, możemy wykorzystać również piekarnik.

Gdy skórka się pomarszczy, ale nie jest jeszcze całkowicie sucha, nadchodzi czas na najbardziej pracochłonną część, ponieważ pestki ze śliwek trzeba wydrążać jedna po drugiej. Tę operację można również wykonać na początku, jedyną wadą jest to, że w ten sposób owoce trzeba przeciąć na pół, aby usunąć pestkę, a wtedy znacznie stracą na gęstości. Po procesie drylowania, śliwki należy ponownie wstawić do suszarki na kolejne pół godziny, aby dokończyć proces suszenia. Oczywiście śliwka po wysuszeniu traci część swojej masy, zwłaszcza wodnej i staje się słodsza niż świeże owoce. 

Jeśliby porównać suszenie w piekarniku i suszarce, to ta druga opcja jest znacznie szybsza. Średni czas suszenia to 3/4 godziny, po czym śliwki są gotowe zarówno do spożycia, jak i przechowywania. Natomiast przy użyciu piekarnika jest to proces znacznie żmudniejszy. Śliwki należy suszyć w temperaturze około 60 °C, przez blisko dobę, po czym zalecane jest rozłożyć je w przewiewnym miejscu i pozostawić na kolejne 24 godziny.

Komentarze do wpisu (0)
Menu Szukaj więcej więcej
    • Ekopaka.pl
    • Sklep internetowy ze zdrową żywnością

      Warszawska 162, 32-086 Węgrzce

      NIP: 5130281419

      REGON: 523313151

    • Tel.: 796 434 468
    • E-mail:biuro@ekopaka.pl
    • Zapisz się do newslettera

      Zapisz się do newslletera i odbierz 10% rabatu na pierwsze zakupy

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium